28 de marzo de 2008

RELATO DA VIDA DUNHA MULLER

Este é o relato da vida dunha muller, que agora debe ter 78 anos. Eu coñecina cando ía coa miña nai ver a familia de Mira, miña nai a esa muller queríalle moito e ela a miña nai. Ela tivo 18 fillos, agora só ten 9 que os outros morréronlle en abortos ou cando nacían. Eu a esa señora quíxena e quéroa con todo o meu cariño e sempre a quererei. Agora os fillos que ten xa son grandes, algúns estiveron en Suíza e outros viven con ela na casa. Eu coñézolle os fillos, os xenros, os netos e a case toda a familia, porque ela aínda é algo da miña familia. E dous fillos aínda os ten en Suíza, un chámase Manolo e o outro Raúl, que veu hai quince días e marcha o sábado. Ela sempre foi unha muller moi traballadora, o seu home non a quería porque lle pegaba e aínda a facía durmir fóra da casa. Como xa dixen, hai ben anos que a coñezo e nunca me olvidarei de que me deu máis cariño e me prestou máis atención cando eu o necesitaba e axudábame no que podia, como fago eu agora hai un tempo atrás. Ela está enferma dende hai anos, ten párquinson e está enferma doutra cousa pero non sei de que é. Eu voulle axudar moitas veces a colgar a roupa e a fregar os pratos ou o que faga falta. Porque os fillos que ten na casa non lle axudan a nada. Un por desgraza é alcohólico e xa non ten remedio, e o outro está na casa e traballa facendo anzois, pero non lle axuda a outra cousa. Hai uns cantos anos o concello fíxolle unha casa nova pero ela non quere ir vivir nela, porque dixo que quería morrer na súa casa, e ademáis ela non pode subir escaleiras. Hai oito meses que lle morreu un irmán de cancro, e ela púxose peor do que estaba, pero pouco a pouco foise recuperando do desgusto, pero cando estaba xa case recuperada, chámana ás doce da noite e dinlle que seu irmán Andrés morreu. Ninguén contaba con que morrera porque non estaba tan enfermo, pero un día encontrábase mal e díxolle a muller que se ía deitar e deulle unha carreira de tose e morreu, iso todo catro meses despois de que morrera o seu irmán Manuel. De alí a uns días enteirouse de que a súa irmá Aurora estaba no hospital porque non sabían o que tiña nin na casa nin no hospital, ao final era vertixe. Hai un mes chegei eu a casa do colexio ás 4:30 e comín o bocadillo e cando saio á porta vexo que hai unha ambulancia, tres médicos e o home da funeraria de Carballo, e pregunteille que pasaba, e ninguén sabía nada ata que saíu un médico fóra e dixo que non nos preocupáramos de nada que era que estivera ao sol e que lle fixera dano, que só lle dera un ataque. A todo isto quérolle dar as grazas ao seu neto Ricardo que a salvou cando lle deu o ataque e que a colleu cando estaba case no chan e aínda así levou un pequeno golpe. Ben, isto é toda a vida dunha señora que sempre terei no meu corazón, que o día que morra non sei que ha ser de min, non sei se é pecado ou non pero quérolle máis que aos meus avós.
Con isto todo a historia acabou, que aínda hoxe día 13/3/08 a teño ao meu carón.

verán

MARUXA MALLO

Foi unha gran pintora. Naceu en 1902 en Viveiro, Lugo e morreu en 1995 en Madrid. Criouse nunha familia moi numerosa, con catorce irmáns. O seu pai era administrador de alfándegas e os novos destinos del levárona a Tui, Verín, Corcubión, Avilés, onde comezou a debuxar e foi cando os seus pais se decataron das súas cualidades artísticas. En 1922 trasladouse coa familia a Madrid e ingresou na Academia de Belas Artes de San Fernando. Foi a única muller que aprobou o ingreso naquela convocatoria e das poucas que asistían daquela ao centro. Completou a formación desde 1924 con clases de debuxo impartidas por Julio Moisés. Axiña comezou a introducirse nos ambientes culturais da cidade e a coñecer a pintores e escritores (Dalí, Lorca, Buñuel,…entre outros). Desta década datan as primeiras mostras, ás que concorreu con paisaxes e retratos de mulleres: a Exposición de Arte Galega celebrada en Santiago en 1923 e 1926. Cunha bolsa da Deputación de Lugo perfeccionou a arte e conveerteuse en Maruxa Maio.
Transgresora e provocadora, naquela sociedade pechada, frecuentaba tascas e bares na noite madrileña, andaba en bicicleta polas rúas, e coa súa amiga Concha Méndez percorría todo Madrid.
Na exposición celebrada en 1928 nos salóns da Revista de Occidente, mostrou dez cadros e trinta estampas. A pintora surrealista converteuse na sorpresa da tempada. Comezou entón unha intensa etapa creativa: ilustrou libros e revistas; traballou na escenografía dunha peza de Alberti (con quen mantiña unha relación amorosa); traballou na serie de Cloacas e campanarios; ilustrou a Revista de Occidente.
Pensionada pola Junta para a Ampliación de Estudos, foi a París a aprender escenografía, entrou en contacto con surrealistas e triunfou na exposición celebrada no Museo de Arte Moderno. Nos anos da República, participou nas Misións Pedagóxicas e impartiu clase en varios centros, actividade que compaxinou coa asistencia a exposicións, individuais e colectivas, e coa actividade política de apoio ao réxime, en compañía do líder sindical galego: Alberto Fernández Mezquita, compañeiro nas ideas e no amor. Logo trasladouse a Galicia para continuar co labor nas Misións Pedagógicas.
A comezos de 1937 foise para Buenos Aires. Iniciouse unha nova etapa na súa vida, de grande actividade pública, inzada de éxitos.
En 1961 regresou a España, instalándose definitivamente en Madrid en 1965. Alí volveu a ilustrar a Revista de Occidente e fixo a primeira mostra individual.
En Galicia continuaba a ser case unha descoñecida para moita xente ata a primeira mostra individual celebrada en Santiago en 1980. A partires de ahí apareceron os recoñecementos á traxectoria artística. Unha pintora independente e feminista, que se adiantou ao seu tempo. Foi Medalla de Ouro do Ministerio de Cultura (1982); homenaxeada polo grupo Alecrín de Vigo na celebración do II Bienal de Artistas Galegas (1990); Medalla de Ouro da Xunta de Galicia (1991); Medalla de Ouro da Comunidade de Madrid (1990); inaugurou o Centro Galego de Arte Contemporáneo. Dous anos despois morreu na clínica xeriátrica de Madrid, onde pasara os derradeiros dez anos da súa vida.
A praza que figura na rúa onde naceu una vila de Viveiro, lembra a figura desta artista, que revolucionou o Madrid dos anos trinta, pintora vangardista e autora de obras tan importantes como: O mago, Retrato, Monstserrat Cabeza, A verbena de Páscoa, O indio, A dama do abano, A muller da cabra, Verbenas, Espantallo, Cabeza de negra (co que gaña o Primeiro Premio Pictórico da XII Exposición de Nova York en 1948), etc.

Asinado: O carbueiro.

MARÍA ANTONIA, PEREIRA DO CAMPO (A MONXIÑA DO PENEDO)

Naceu o día 5 de outubro de 1970 no “lugar” do Penedo. Moi cerca do pobo de Cuntis. Lugar que eu visito con frecuencia cos meus avós, pais e irmán. Pois, a casa de meus avós está moi cerca do sitio no que naceu María Antonia. Gústame dar paseos por esa zoa, xa que meus avós cóntanme cousas interesantes sobre o lugar.
Agora vou a contar os datos máis importantes de María Antonia:
Naceu setemesina, enfermiza e débil. Por temor a que morrese foi bautizadazo día seguinte, na Parroquia de Santa María de Cuntis. O nome da recén nacida era Flavio Antonia, pero despois cambiouno no Sacramento da Confirmación polo de María Antonia, co que despois sempre se coñece.
Onde naceu tan só había dúas casas, dous batáns e tres muíños, ao lado do río Umia, xunto a un peñasco que os paisanos chaman “O Penedo”. Hoxe en día tan só se pode ver as ruínas dos muíños que fixera o seu avó materno Domingo do Campo.
Seu pai chamábase Manuel Pereira de Parga e descendía de moi boa familia. Era moi severo na educación dos seus fillos.
María Antonia tiña dous irmáns: Mateo e Lucas, e outro que morreu sendo moi pequeñiño, do que non se coñece nin o seu nome. Ela era a maior dos irmáns.
Desde moi pequeñiña experimentou un gran amor polos pobres.
Cando tiña seis anos foi a vivir coa tía María Pereira a Caldas de Reis, despois da dureza de seu pai, pero logo volveu para “O Penedo”, morrendo daquela seu pai. Quedaron todos na miseria. Logo foron a vivir a Baiona. De alí, marchouse para Santiago. Casouse o 19 de marzo de 1722 e tivo un fillo, que bautizaron co nome de Sebastián Antonio que morreu no 1801, e unha filla: Leonor. Despois dun tempo pediulle permiso ao seu marido para consagrarse totalmente a Deus e concedeullo.
En 1733 ingresou no Carmelo de Santa María de Corpus Christi e o seu home: Juan Antonio no Colexio de San Cirilo, ambos en Alcalá de Henares.
Profesou como Carmelita Descalza en Alcalá de Henares en 1733 e, en 1753, fundou o Convento do “Carmen de Arriba” de Santiago, primeira fundación en Galicia de monxas Carmelitas da Reforma de Santa Teresa de Xesús. A actividade literaria tamén ocupou o seu tempo. Deixou tres obras: Autobiografía, que vai desde a infancia ata os derradeiros anos de vida e cuxos manuscritos foron entregados polo seu confesor ao convento; Edificio espiritual, publicada en Santiago en 1754, a mellor das producións de que hai reedicións de 1954 e de 1961, obra celebrada polos teólogos como un dos textos místicos máis importantes do século XVIII e o máis importante do xénero en Galicia; Epistolario, recopilado por frei José de Jesús María, coa maior parte da correspondencia. Sobre a vida e obra desta escritora ténense publicado varias obras, a derradeira La Venerable madre María Antonia de Jesús, una mística galega no século XVI, fundadora do Convento de Carmelitas de Compostela, escrito por “Unha Carmelita Descalza do Convento de Santiago” (1991).
Foi unha muller excepcional, chea de amor a Deus, humildade e amizade.
Morreu o 10 de marzo de 1760.

Asinado: Pequeniño.